iDEAL: Neutral & Bill Orcutt

Den helt svartmålade teaterlokalen passade utmärkt för att ha enbart ett par mattor inredning. Det som var bandspecifikt var en stol till ORCUTT - ett bord och en projiceringsduk till NEUTRAL. Perfekt. Inget krimskrams eller tingeltangel. De som inte fick plats på trappavsatserna klämde ihop sig utmed väggen. Öppnande akten för kvällen var BILL ORCUTT (3/6). Känd, även om det kanske är i en smal noise-rock-krets, från 90-tals bandet HARRY PUSSY från Miami. Min initiala känsla var att det kändes som att någon bläddrade bland radiostationer och att Bill lyckades kanalisera in det i elgitarren. Eller ett flipperspel på ett tomt golv som fått totalt frispel och spottar ur sig kulor. Mellansnacket antydde att han gjorde friformstolkningar av "kända" låtar (jag tror inte jag nappade på någon av dom). Det som är synd är att det för mig aldrig tycktes landa utan att radiorattandet var konstant. Rötterna har dragits upp och kvar dinglar det enbart kvar någon typ av friformsgitarr med en vag blues-grund. Det blir för mig svårlyssnat och inget jag kan tänka mig att lyssna på varken på skiva eller på scen. Vilket känns väldigt synd eftersom Bill verkade vara en sån "go gubbe" med en redig dos humor. Bara hans trotsiga vägande på stolen gjorde att jag kände mig hemma med honom. Det är så att jag blir ledsen av att inte tycka om det.

Näst ut på golvet var Göteborg/Malmö-duon NEUTRAL (5/6) som verkar ha haft det bra det senaste med gig i Finland på FLOW FESTIVAL och kanske främst i Växjö då dom spelade med legenden LYDIA LUNCH. Kanske inte musikaliskt i samstämmighet med LYDIA, men absolut till sinnet skapar Sofie och Dan det där aviga, återhållsamt stökiga & mörka. Nästan lite av det där speciella med "dålig stämning". Ändå har dom hitlåtar inbäddade där någonstans som trotsar allt det andra vilket gör att man vill få till att det skulle vara ett pop-band som gömmer sig där inne. Även om dom gömmer det lite längre bak än t.ex. JESUS AND MARY CHAIN. Men ska man likna deras band-loopade, trumpetindränkta, noisebröt vid något hade jag nog främst dragit fram THROBBING GRISTLE även om jag vet att det inte är en av de direkta influenserna. Men skulle vi vara i mitten av sjuttiotalets England hade dom tveklöst spelat med just TG, CABARET VOLTAIRE och senare säkerligen med tyska EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN. Jag vill påstå att dom uppstått ur någon form av tidsanomali och att dom egentligen skulle höra hemma i den begynnande experimentella industrigenren på 70/80-talet men jag är oerhört glad att dom istället finns här. Någonstans kände jag dock att jag nästan sett duon för många gånger; det kändes som att jag lite längtade efter någon ny låt. Något nytt på projiceringsduken. Men besviken kommer jag nog aldrig bli av en NEUTRAL-spelning oavsett hur många gamla låtar dom spelar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen